10. Kaleidoszkóp Versfesztivál Blog

Marthy Barna sétája a vers és annak 2008-as budapesti fesztiválja körül. „ A nagy költők nem ködösítenek, inkább olyanok, mint az aranymosók, vagy az alkimisták, akik ugyanazon alapanyagokból dolgoznak, mint amikből minden ember éli életét nap mint nap".

Friss topikok

  • tropgyi: A szembenlévő üzletház bővelkedett "Európai Kultúrfővárosi Termékekben.." Ott próbáltam ki magam -... (2010.10.27. 00:45) Aranyláz Pécsett
  • Robi: Sajnos nem talaltam mas forumot,ahol hozzaszolhatnek... Eloszor vagyok a Versfesztivalon.Nagyon-na... (2008.10.17. 00:20) Versfesztivál, szerda: műélvezet és igazi

Aranyláz Pécsett

2010.10.14. 13:40 | verslábas | 3 komment

 Aranyláz Pécsett

 

 Óriási sikert aratott Arany János Toldi művének versszínházi bemutatója a Kaleidoszkóp VersFesztiválon Pécsett. Az Első Magyar Versszínház és a Forrás Színház közös produkciójára több mint 400 néző volt kíváncsi. A 21. századi látvány mellett a koreográfiát Demcsák Ottó Harangozó-díjas művész, a zenét Szarka Gyula és a Ghymes írta.

 

A Versszínház az elbeszélő költemény verses formáját kiemelve ősbemutatóként állította színpadra a darabot. A megvalósítás számol a ma befogadójával, úgy hogy a mű sugárzó embersége, a morális üzenet nem szenved csorbát. Ezt sajátosan a szuggesztív narráció és a szerepbe átforduló, majd onnan újra az elbeszélő helyzetébe visszaforduló játékmód biztosítja. Az előadás 2010-ben a közönség Vastaps-díját kapta.

 

Sokkolta a nézőket a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház és a Budapesti Holdvilág Kamaraszínház bemutatójában Radnóti Miklós életének kétfajta feldolgozása. A lélek hossza című nyíregyházi produkció a haláltáborban eclogát író, halott ikertestvérét vizionáló, élettel-halállal konokul szembenéző költőt elevenítette meg. Míg a Holdvilág Kamaraszínház Erőltetett menet című előadásában a főhős, Radnóti útja a meleg családi otthontól a fasizmus pokláig vezetett. Mindkét produkció döbbenetes hatású volt: a szabályos dramaturgia mentén, de rendhagyó elemekkel átszőtt jelenetek az előadások végén teljesedtek ki, halál közeli élményt adva a nézőknek. A fővárosiak Faludy György költészetét is bemutatták egy másik előadásban. A témában elhangzott verseket, sanzonokat át meg átszövi a fekete humor.

 

Csütörtökön többek között nemzetközi Shakespeare premiert láthat a közönség. A Theatron-Varázshegy erdélyi színház és Mátyás Zsolt Imre, a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház társulati tagja Vagyok ami vagyok/I am that I am címmel mutatja be előadását, amelyben a szonetteket Florian Chelu Madeva a világon elsőként ében. Egy másik ősbemutató, Turczi István Áthalások című lírai esszéjének színpadi feldolgozása is látható lesz. A Franciaországban nagy sikerrel játszott József Attila előadás, a Szív-Nyíl a Kettős Tükör Társulat, Varga KataLina bemutatójában kerül színre. Emellett szerelmi előadóest, pódiumi játék Kazinczy Ferenc nyomán, Kiss Judit Ágnes, Karafiáth Orsolya előadóest is szerepel a csütörtöki repertoáron.

 

Minden előadást és koncertet élőben közvetít az interneten a Kaleidoszkóp VersFesztivál a kulthellyé alakított Pécsi Ifjúsági Házból. Közép-Európa legnagyobb pódiumművészeti seregszemléje október 12-től 17-ig állomásozik Pécsett, a teljes program megtalálható a www.versfesztival.hu oldalon.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://versfesztival.blog.hu/api/trackback/id/tr892371274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tropgyi 2010.10.27. 00:17:24

Nézem a Vers harmóniáját.. Olyan, mint hallgatni a színeket..
Bizonyos iskolákban tanítanak "prozódiát", bizonyosajban nem.. A bőrbevonatú széken nyugvó ülep meghatározza magyarságunkat - és köze nincs ehhez a nyelvtannak (ami lassan 18. évén felülkerekedik...), a zamatnak (amit körte esetében Zami Körinek írnak ki piacokon általunk nevelt emberek), továbbá kereskedelmileg eldöntöttük, hogy már nem magunkat isszuk félöttől, hanem a déli szirupot - amerikától lefelé; ami, ugy-e,, dél.
Hallgattam a produkciókat. (mert ez, ugy-e.. vers, "vagyannakhirdetett" formája, mint a kullancskrém.)
Amire jutottam - az valószínűleg ide nem fér - ezért folytatnom kell.

tropgyi 2010.10.27. 00:30:12

Láttam egy csapatot, amint érkezik - jókedvű, kedves lányok-fiúk.. Valamelyik napon volt. Ismerték egymást: egyiket-másikat.. Helyiek, kedvesek voltak - városiak.. Kezet fogtak, rázták is azt. Nevettek is közben.
Könnyem esett - de nem mertem bevallani: a Magyarságunk Valóban OTT volt. XXI. Századi "who-is-who" (ami a magyar "ki-kicsoda" megfelelője angolul..) Egymás üdvözlése, ha kell térde-esés Giotto-módra (teccik tunni Olasz..) - és jött a Zsűri.
Kávét nem kaptam, kissé betegecskén álldogáltam többedmagammal egy darabig a folyosón, csendre intettek, próbáltam keresni egy korty vizet de rámüvöltöttek, hogy túl hangosan teszem.. Aztán feloldódtam a Magyar Lírában...

tropgyi 2010.10.27. 00:45:12

A szembenlévő üzletház bővelkedett "Európai Kultúrfővárosi Termékekben.." Ott próbáltam ki magam - és úgy 1400 Ft.-ért jól esett magyarnak lenni, sőt, büszke lettem rá hirtelen.. A fejem fölött tábla hirdette "VIGYÁZAT! HULLIK A VAKOLAT!"
A kényelem teljes bizsergető érzésének hatása alatt sütöttem el magam a színpadon. Emlékszem, egyszer elcsuklott a hangom - valami félnótás Magyarról értekeztem éppen valamit.. - a "félzsűrinek" - mert egyéb nem igazán volt fellelhető a nézőtéren a technikusokon kívül- (a zsüri egyes tagjai elhagyták az "érdektelen" porondot... ).
Egyfolytában azóta is azon gondolkodok: az ÉN hangjaim voltak elfogadhatatlanok, avagy csak a nevem, vagy a múltam - vagy csak a Magyar Nyelvtudásom hibádzott ekkorát.. Valószínűleg sose fogom megtudni. Senki nem szólt hozzám egyetlen szót sem - azon kívül, hogy fel akartak vinni a padlásra. Nem mentem. Még mindig jobb, mint börtönben ülni "bluegrass" miatt. A prozódiát meg hagyjuk József Attilára. Majd ő eldönti.
Pécs: gyönyörű kis hely.. Nem is értem, miért kell belőle Fővárost csinálni. ..
süti beállítások módosítása